Nie je to tak dávno, čo sa našim SK komerčným televíziám podaril husársky kúsok ohľadne práv na vysielanie českých programov a už šliapu na divákov opäť. Aj napriek tomu, že ešte stále sú v ponukách programy ako je Prima, či Nova, čoskoro by sa mali u operátorov zmeniť na Nova International a podobné nezmysli… A čo je nové teraz?Televízie si povedali, že majú stále nízky príjem z reklám a tak žiadajú operátorov (rozumejme Orange, Telekom, UPC a pod.), aby zvýšili poplatok za šírenie ich programov. Samozrejme, že operátori takéto zvýšenie premietnu do výslednej ceny konečného zákazníka a teda nám, čo samozrejme, asi nik z nás nechce, pretože podľa rôznych diskusií je viac ako jasné, že je to neúnosné a dôvodom, prečo televízie nemajú príjem je fakt, že tieto televízie strácajú vďaka nekonečným reklamám divákov.
Perpetum „debile“
Aby mohla komerčná televízia fungovať, potrebuje mať príjem. To asi všetci chápeme, – takže predávajú reklamný priestor. Ten sa rozdeľuje na prime-time a normálny bežný priestor. Prime-time je priestor, ktorý je v hlavnom vysielacom čase a teda v časoch, kedy sa očakáva že už sú všetci pohodlne usadení v papučkách v kresle a nemajú nič lepšie na práci ako 4 hodiny sledovať jeden film, ktorý by za normálnych okolností trval možno hodinku a pol. Áno, tento čas sa natiahol práve vďaka populárnym reklamám. Televízia JOJ ako prvá (zatiaľ) priniesla alternatívu filmového programu s názvom JOJ Cinema, kde počas filmov skutočne nedáva reklamy, čím sa silno priblížila televízii HBO, až na ten rozdiel, že tu len málokedy odchytíte fakt premiérový film, pretože ten – ako by sa inak ani nedalo – musí na svoje zakúpenie zarobiť a teda musí bežať na hlavnej televíznej vetve – JOJ. A tak sa ten čas natiahne neúmerne voči samotnej dĺžke filmu.
Či televízie majú skutočne taký problém zohnať si reálnych investorov, ktorí by živili chod, alebo sa fakt spoliehajú len na príjem z reklám, to fakt netuším. Faktom však zostáva, že tento súboj je nekonečný. Ľudia hromžia, televízie hromžia a všade sa všetko len a len zvyšuje. RTVS, ktorá by mala celá fungovať len na tom, čo je dá štát, sa snaží získať prostriedky vyššími koncesionárskymi poplatkami a to aj od ľudí, ktorí ani poriadne nemajú televíziu, čo obhajujú faktom, že však prípojku zriadenú majú. Nehovoriac o tom, že už boli aj pokusy premietnuť koncesie aj za používanie mobilného zariadenia zo série „smart“ pretože na nich viete pozerať televíziu aj prijímať rozhlasový signál.
Všetko na operátoroch
Či sa televíziám podarí tento husársky kúsok nie je zatiaľ úplne jasné, ale dosť pravdepodobné to je. Ako to celé skončí vedia pre zatiaľ len televízie a dotknutí operátori, ktorí následne buď udržia cenu nezmenenú, alebo ju dvihnú. Môže sa však stať aj to, čo už niektorí z operátorov spomínali, že jednoducho presunú tieto televízie do samostatných platených balíčkov, čím sa tieto televízie jednoducho stanú čisto komerčnými aj z pohľadu operátorov a teda sa môže jednoducho stať, že klesne sledovanosť daných staníc o ťažké tisíce ak nie státisíce divákov, keďže spravidla takéto platené balíčky si musia ľudia sami aktivovať.
Verejnosť sa netají faktom, že by práve takýto krok od operátorov vítala, čo by znamenalo skutočne jedinú vec – vykopanie vlastnej jamy, do ktorej si dané televízie následne môžu pekne ľahnúť a odpočívať v pokoji. Ja osobne, odhliadnuc od verejnosti, mojich pocitov a nálady, ktoré vo mne článok o vyššej cene daných staníc vyvolal, musím povedať asi len jedno jediné… Je čas, aby začal skutočne manažment daných televízií premýšľať nad tým, aké informácie pustí von. O čo sa konkrétne snažia je všetkým jasné – príjem a zárobok na to, aby mohli fungovať. Ale aká je cena?
Zhrnutie pre televízie
Cena je taká, že už aj bez vyššej ceny ľudia strácajú trpezlivosť s danými televíznymi programami, ich štruktúrou aj obsahom. Asi len 10% z ich obsahu má skutočnú cenu a to je skutočne veľmi málo na to, aby mohli televízie uvažovať o vyššej cene. Pravidlo, že kvantita nie je kvalita sa jednoducho potvrdzuje aj v tomto prípade. Je zbytočné mať viacero programov, ak do nich neviete narvať obsah, ktorý diváka zaujme. A ak už taký obsah mám a vidím, že to divák skutočne „žerie“ určite daný program neprešpikujem reklamami každých 10 minút, pretože viem, že toho diváka to zaujíma. Verte mi, dlho ho taký program zaujímať nebude.
Na základe analýz a výstupov sledovanosti ste si mohli všimnúť pravidelnú krivku „záujmu“ o program pred tým, ako ste doň naládovali desiatky reklám a hneď po tom, čo už bol program skôr reklama prerušovaná nejakou reláciou. Viem, že tieto údaje máte a viem, že ich nikto nevyhodnocuje spätne, čo je veľmi smutný fakt.
A čo by som napísal záverom?
Verím, že operátori sa zachovajú správne a že dané programy – ako verejnosť žiada – budú presunuté do platených balíčkov. Viem, že je to Damoklov meč nad hlavou televízie, ale povesili si ho sami, tak im ho pomôžme spustiť.
Chválim :-))) ...
To som zvedavá aj ja. Ale ja mám tak veľa ...
TV už rok nemáme,zvykli sme si,objavili sme ...
Stačí sa pozrieť na stránku rady pre vysielanie... ...
Autor tu publikuje o nejakých platených balíčkoch.... ...
Celá debata | RSS tejto debaty